التعقيم هو الحل

التعقيم هو الحل

مين مننا مش بيهتم بالنظافة الشخصية؟! ما أعتقدش أن السؤال ده مطروح للنقاش بين الناس, كل واحد مننا  ليه روتينه اليومي في الإستحمام, والنظافة, والتنويع بين البرفانات والمستحضرات لأن التعقيم هو الحل ولكن فكرت في يوم ان الموضوع مش بيدور حواليك أنت بس وحوالين نضافة جسمك الموضوع أكبر من كده بكتير

أولاً : تخيل يوم كامل من التعب والمجهود المبذول في الشغل وفي كل جزء من حياتك كل دقيقة بتعدي بتاخد منك حته وكل حبة هوا بيخبطو فيك وانت ماشي بياخدو منك جزء ده غير رحلتك الطويلة في التفكير في إنك هترجعي أخر اليوم تشيلي هم البيت من نضافة وشيل وحط.. وهنا يبدء السؤال يتقال من تاني ؟؟هل كل تعبك ومجهودك ده كفاية  ؟!

وهل حققيتي المعادلة كاملة عشان تبقي مطمنة علي نفسك وعلي أسرتك هى معادلة ان التعقيم هو الحل لكل الفيروسات والأمراض المنتشرة.

التعقيم هو الحل

التعقيم هو الحل عشان ببساطة كده.. العلم بيثبتلنا كل لحظة أننا طول الوقت بنواجه أعداء وفي ملايين الكائنات اللي مش متشافة ولكنها عايشة معانا في كل ركن.
الطبيعة كل لحظة بتكشفلنا كائنات جديده من جراثيم وبكتيريا وفيروسات وكل اللي بنسمعه وكتير مش بنصدقه والسؤال الحقيقي اللي بيطرح نفسه هنا هل في حل؟ الاجابة مش هنقدر نقولها الا بعد مانسأل نفسنا سؤال تانى لتحقيق معادلة التطهير والتعقيم هل أنا هقدر علي السعر ؟

شركات تعقيم المنازل وتطهيرها تفتكر؟

ثانيا: بجانب كل الحاجات اللي أحنا فكرنا فيها وسألنا نفسنا حواليها الفكرة كمان ان الموضوع ده أصبح أولوية في ظل اللي بنواجهه من وباء الكوفيد 19 (الكورونا) وأزاي حاجه بالكيفية والحجم ده تقدر تسبب القدر من الهلع والخوف وتحبس المليارات من البشر في وقت بتثبتلنا فيه الطبيعة أن الأهتمام بالبيئة والإلتزام بالتطهير والتعقيم من الأولويات اللي ممكن تكون اهم من الأكل والمادة لأن التعقيم هو الحل لكل المشاكل الصحية.

لأنها بتحطك في أختيار ما بين إنك تحافظ علي المال والعمل أو الحفاظ علي حياتك كامله أظن إنها مش محتاجة تفكير كتير دي حياتك يا مواطن , فهنا نبدء نجاوب علي السؤال الأول.

رويال سيرفيس-افضل شركة عمالة منزلية بالقاهرة-مكتب خدم وشغالات

  هل في حل

في الفترة الأخيرة وبسبب إنتشار التلوث بشكل مضر جدا للبيئة أصبحت بيوتنا بتتملي بالأمراض اللي أحنا مش قادرين ناخد ضدها موقف لأننا مش قادرين نشوفها، وعشان التعقيم هو الحل في الظروف دي فظهرت مجموعة كبيرة جدا من الشركات المتخصصة في العمليات دي والحاصلة علي تصريح بممارسة مهمة خطرة زي دي والتعامل مع مواد كيميائية قد تسبب الكثير من المشاكل.

ومن أمثلة العادات الخاطئة التي نقوم بها وأفادت وزارة الصحة والعديد من الأطباء بخطورتها :

  • ممنوع خلط الكلور مع مياه النار أو بودرة النشادر. 
  • ممنوع خلط الكلور مع الخل أو ملح الليمون. 
  • ممنوع خلط الكلور مع أي من الأحماض المعبأة لدى الباعة. 
  • ممنوع خلط الكلور مع منظفات أسطح المطابخ.
  • ممنوع خلط الكلور مع منظفات المراحيض.

التعقيم هو الحل

 الفيروسات ومباراة البقاء للأنضف

أقولك أن خلال حياتنا شوفنا كتير جدا من الفيروسات والأوبئة من أول الأنفلونزا الأسبانيه مرورا بقا بأنفلونزا الطيور والخنازير وسارس وميرس وصولا لكورونا ! هل كانت عند الدول أو المؤسسات أي حلول أخرى سريعة غير اللجوء للتطهير والتعقيم؟

ولكن هنا أحنا بنتكلم علي خبرة وتخصص مش مجرد أي منظف علي ميه.

العملية بتحتاج دكاترة وأخصائيين في المواد الكيميائية عشان ظبط النسب وبناء عليه البيت كمان لازم يكون تطهيره وتعقيمه علي أيد متخصصين مؤهلين أنهم يحققوا التطهير والتعقيم السليم بدون حدوث أي أضرار أو أثار جانبية علي أهل البيت.

لأنك من غير ما تحسي بتخلطي المنظفات بنسب عشوائية بتأذي جلدك وبتأثر مع الوقت علي الرئتين وكمان ما بتحققش الدرجة المطلوبة من التطهير اللي يدي أحساس الأمان والجودة.

 صحيح التعقيم هو الحل ولكن هو مش مجرد رغاوي فقط.

استخدام المعقمات بطريقة صحيحة

المنظفات داخل وخارج عمليات التعقيم والتطهير المتخصص هنا بيبان الفرق ففي دراسة بتقول أن الخلط العشوائي للمنظفات مع بعضها البعض بيؤدي لأعراض جانبية كتيرة علي سبيل المثال:

  • ضيق تنفس.
  • احتقان أغشية العين.
  • التهاب الأغشية المبطنة بالأنف والفم.
  •  التهاب الجلد.
  • ألم في القصبة الهوائية.
  • ورم في اللثة أو الفم. 
  • حروق في الجلد.
  • فقدان الوعى.

وفى حالة التعرض لأبخرة هذه المنظفات خلال عملية الخلط والإستخدام وهنا يكون مطلوب منك تشتري صحتك لأن الخطر مش بس في أنتشار الفيروسات والجراثيم الخطر ممكن يكون في تعاملنا الغلط نع طرق مقاومته والوقاية منه .

ومن هنا ظهر دور شركات التطهير والتعقيم وظهرت مجموعة كبيرة جدا من الشركات اللي بتقدر تحقق الدرجة المطلوبة من الأمان والجودة .. والمرخصة من وزارة الصحة وعندها القدرة علي إنها تحققلك أعلي معدلات التطهير والتعقيم.

هتسئلني طب مين أحسن و أضمن؟ هقولك أن الطلب عليك والتنفيذ دورنا وواجبنا.

وهنا يجي دور رويال سرفيس كير عشان تريحك من الحيرة وتراعي كل متطلباتك بالشكل اللي يناسب حاجتك ووقتك وميزانيتك لأن التعقيم هو الحل فاحنا بنساعدك تحافظ على صحتك وصحة أسرتك، وأراء عملائنا تشهد لنا بخبرتنا في كل المجالات اللي بنقدمها أكتر من 5000 عميل يحكيلك عن تجربته .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربة التصفح الخاصة بك. من خلال تصفح هذا الموقع ، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط.