ازاي تبقي طباخة منزلية بجدارة في خطوتين بس؟

كثير من السيدات بتحلم أنها تكون طباخة منزلية شاطرة جداً، لكن للأسف بتحصل حالة إحباط شديدة لأنهم بيقارنوا نفسهم بكل اللي بيشفوهم على التلفزيون والسوشيال ميديا، الإحباط لما يفضلوا يتفرجوا على الشيف بوراك والشيف نصرت وهما بيطبخوا طبخات عجيبة ويبدوا مش شكلها أنها سهلة الصنع ولكن مجرد تجربتها في المطبخ بيحصل ورآها حرائق سواء في البيت من خناقات إن الأكل باهظ أو حرائق حقيقة ، او التجول بين قنوات والشاشات اللي فيها الشيف الشربيني والشيف حسن والشيف حسن والشيف قدري، وفي الاخر تعمل نفس الاكلة البانية والمكرونة بالصلصة ، وهنا السؤال الجوهري ليه الستات بتقارن نفسها كتير  ؟!

ده طبيعة في سيكلوجية البني آدم في العموم انه بيقارن نفسه بناس تانية كتير، المقارنات في الاغلب مش بتكون صح وعلماء النفس بينصحوا انك تبعد عن المقارنات من اي اتجاة والحل انك تشتغل على نفسك علشان تتطور مهارتك وتبقي طباخة منزلية شاطرة .

وده يجرنا لسؤال جديد ليه كل الناس بتحب المطبخ ؟

طباخة منزلية

المطبخ هذا الجزء المهم في كل بيت مصري أو غير مصري باختلاف تحضره ومستواه بيجي من أهم الغرف والأماكن المميزة ، باختلاف الطبقات المعيشية لأنه مرتبط بحاجة الإنسان للطعام ، ولأن الإنسان ملول بطبعة ابتدئ يخترع وصفات وطرق للأكل وبقي المطبخ مكانا مهم جوه كل بيت.

بنحب المطبخ لأنه يعبر عن هويتنا ، يعني البيت بيتعرف من أكلة حتى بعض الموروثات والعادات وصلتلنا من الأجداد والآباء الكبار لينا ، فهو يعبر عن هويتنا وكمان بيعبر عن انتمائنا لأننا زي ما كلنا عارفين إن المطابخ أنواع فيه مطبخ إيطالي ومطبخ ياباني ومطبخ خليجي ومطبخ صيني ومطبخ مصري ، الاعتزاز بالثقافة والانتماء بنعبره بالاكل زي مثلاً احنا مشهورين بالكشري والملوخية والفلافل المصري وأكلات تانية كتير .

بنحب المطبخ لأنه معمل الابتكارات والاختراعات والانتكاسات الجديدة والمثيرة ، معمل زي معمل الكيمياء ، كل حد يحب يكون جواه يحب التجديد حتى لو الأكلة دي باضت مثلاً أو اشتط أو احترقت ، بس بردوا بتطلع نتائج مبهرة احنا مكناش نتصور أنها تطلع مننا .

بنحب المطبخ لأنه مضاد للاكتئاب ، في إحدى الدراسات بتربط أنه في علاقة بين الاكتئاب والاكل ،بحيث أنه فيه ناس بتروح للأكل والمطبخ للهرب من الاكتئاب أو بيكون عرض من أعراض الاكتئاب ، فكلتا الحالتين بنروح لملاذ خيف بنبسط بيه المعدة .

بنحب المطبخ لأنه تعبير عن الحب، تخيل السيدة أو الراجل أو كلاهما اللي واقف فترة طويلة علشان يحضر الاكل ويعمل حاجة للطرف التاني يعبر بيه عن حبه وفرحته بوجود الطرف التاني سواء كان زوج أو أولاد أو أحفاد ، حتى لو كانت طباخة باليومية ، رده فعل حب جميل جداً .

ممكن يجلينا سؤال لو أنا بحب المطبخ بس مجربتش اعمل إيه ؟

احنا هنا نساعدك ازاي تجرب في المطبخ والنتائج تبقي جيدة جداً

أساسيات الطبخ اللي لازم تعرفيها علشان تبقي طباخة منزلية شاطرة هي لازمة تعرفي ايه المواد المستخدمة في الأكلة اللي عايزة تعمليها، لأن أغلب الوصفات اللي بتحاولي تطبقيها بتنسي تحضري المكونات المعمول بيها .

طباخة منزلية

تراعي مكونات أساسية في الاكل زي الخضار و التوابل والبروتين سواء كانت من لحم أو فراخ أو سمك

لازم تخدي بالك من كذا حاجة

1_ التوابل لأنها معيار مختلف من كل شخص للتاني

2_ لازم تستعملين أواني مناسبة للطبخة وكميات مناسبة للأفراد

3_ لما تستخدمي الزيت لازما تتأكدي أنه يوصل بدرجة حرارته عالية ومتستخدميش الزيت أكتر من مرة

طب فيه شخصيات وأنتي ممكن تكونين منهم بتحب تدخل المطبخ في أوقات بسيطة ، تقتدري تعملي ايه ؟

طباخة منزلية

ممكن تنزلي اعلان وتكتبي  ” مطلوب طباخة ” أو  تدوري على  مكاتب  بتقدم خدمة توفير  طباخة منزلية  زي مكتب رويال سيرفيس اللي  بيقدم ال خدمة دي  وممكن تتواصلي معانابشكل مباشر  طريق الضغط هنا

المكاتب بتقدملك  الخدمة دي بالمواصفات اللي أنتي عايزاها وممكن كمان تسألينا عن طباخة باليومية _ وخدمات تانية زي النظافة  وهتلاقي هنا باقي خدماتنا  _كتجربة أو لو عندك عزومات كبيرة محتاج حد يساعدك فيها .

هنوفرلك طباخة منزلية شاطرة جداً ومتعاونة وأكلها  حلو وبشهادة الناس اللي اتعاملت معاهم .

رويال سيرفيس عايزاكي تكوني طباخة منزلية شاطرة ولو مش عايزة هنوفرلك طباخة منزلية  بمجرد تكلمينا وتقوليلنا ” مطلوب طباخة ” 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

يستخدم هذا الموقع ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربة التصفح الخاصة بك. من خلال تصفح هذا الموقع ، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط.